måndag 15 mars 2010

Skolan

Majsan satt med mig och tittade på tv ikväll. I programmet så pratade dom om skolan och att dom inte tyckte att det var skoj osv.
Då sa Maja; mamma, jag tycker att det är jätteskoj i skolan.
Vi satt och pratade om det lite grann och jag kommer på mig själv med att längta tillbaka till skolan när man var mindre. Jag fullkomligt älskade skolan när jag var mindre. Tyckte väl iofs att det var roligt även när jag var äldre men ju äldre man blev desto mer krav blev det på att man skulle göra bra ifrån sig. Det var inte längre att man gjorde saker för att man tyckte det var skoj även om man var tvungen att göra det utan för att man var tvungen att göra allt det som läraren sa för att man skulle få bra betyg. Tror att det var mest det som gjorde att intresset svalnade.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att den glädjen som både Kalle och Maja har ska stanna kvar så länge som möjligt. Båda barnen gör med glädje sina läxor. Vet dock inte om det är jag eller barnen som gillar det mest... Älskar att sitta med barnen i lugn och ro och göra läxorna. Min lilla stund med dom även om man inte gör annat än läxan. Lyckan över att få se sina barn vara så duktiga och verkligen klara av det dom åtar sig.
Kalle har gått från att sitta och sucka över stavningen och att jag påpekar när han gör fel till att verkligen vara glad vid läxorna. Han skriver nästan utan problem, skriver fint och gärna mkt. Maja gjorde veckans ord idag utan ett enda stavfel. Hon går bara i 1:an!!! Så skulle hon även skriva ner alla släktingar inför ett släktträd som dom ska göra i skolan. Namn och vilket årtal alla var födda. Synd för henne att hennes närmsta familj är så stor då ;-)
Är så glad över att dom har de fröknarna dom har. För det största ansvaret har ju faktiskt dom, att se till att hitta deras glädje över att lära! Och uppenbarligen så har de hitills lyckats!!
Försöker uppmuntra de båda att skriva brev, önskelistor inför kalas osv för att de ska skriva så mkt mer utan att de egentligen tänker på det. De tränar ju även på att läsa då omedvetet!! Ja, inte lätt att vara "smart" mamma =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar