söndag 8 augusti 2010

Åskoväder utan dess like!!

Igår var det dags igen för regnet att komma. Naturligtvis när farmor och farfar kommer på besök. Som tur är så sitter man ju inne när man äter...  Robban lagade mat; köttfärssås med kantareller och spagetti. Smaskens!! Till efterrätt hade jag och Maja gjort Cupcakes med marängfrosting. MUMS!! Riktigt gott och såg riktigt giftigt ut =)







Syster och sambo var här såklart då de även skulle bli firade med giftermålet av Farmor och Farfar.
Ca 10 liter vinbär hade dom tagit med sig hemifrån som det skulle kokas saft på. Då Lisa inte har ngn Saftmaja så blev det jag som fick göra. Så efter besöket var det dags att koka då jag inte hade ngn plats för bären i varken kyl eller frys. Ca 3 liter saft blev det till syster som jag och Maja gick över med. Själv fick jag ca 4-4,5 liter. Inte illa!!

Mysigt att ha dom här på besök de "gamla", kanske inte blir så många fler resor framöver utan mer att vi kommer åka ner till Götet och hälsa på. Även vi yngre tycker att det tar på krafterna att åka så långt!! När det var dags för dom att åka så kom HÄLLREGNET!! Herregud, det var som om himlen öppnade sig totalt.

På kvällen, ca 22-23 tiden kom det värsta! Vi satt o tittade på film i lugn o ro och Robban reagerade på att det lös upp ute hela tiden. När vi tittade närmre såg vi att det mer eller mindre blixtrade konstant. Har nog aldrig sett ett sånt skådespel. Det kom precis över oss och var ett riktigt skådespel med ordentliga ljus och ljudeffekter!! Det var på gränsen att jag tyckte det var ok, men barnen tog det lugnt iaf. Jag tände massa ljus, släckte ner allt hemma och njöt av att vi inte drabbades mer än vad som var runt om.

Idag har vi gjort bakluckeloppis. Det är så otroligt kul när man får iväg saker som man inte själv vill ha kvar. Det är ju trots allt Sveriges största bakluckeloppis har jag för mig att jag läst i ngn mammatidning. Fast idag var det inte alls så mkt folk som det brukar. Har inte så mkt saker eller leksaker kvar utan mest urvuxna barnkläder samt mina kläder som jag inte vill ha längre. Fick bort en hel del men inte i närheten av allt. Alla barnen var med, fungerade skitbra!! =)



Grannen brevid gav barnen beröm för att det hade gått så bra. Men det är klart dom är ju inte så många sa hon. Hmm, dom sitter 4 st där inne sa jag strax innan vi skulle åka. 4 ST??!! sa hon och tittade in. Ja herregud, det kunde man inte tro!! =) Hahaha...

Nu ska jag snart göra som Linus;



♥ ♥ ♥ ♥ Karin ♥ ♥ ♥ ♥

3 kommentarer:

  1. Å vad jag kan sakna att få besök från mina morföräldrar. Speciellt att få höra deras livsberättelser!

    Du har i övrigt haft fullt upp som vanligt förstår jag!! Hur hinner du med allt??

    Visst är det lite mysigt med åskan! Bara det inte kommer för nära! Vi hade ett åskväder som drog över när vi var i Smögen. Det dundrade på rätt bra mitt i natten och det förstärktes säkers av att campingen låg i en kil mellan bergen. Ett par rejäla smälla skrämde lite skiten ur mig kan jag avslöja!!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Oj...så mycket du hunnit med!
    Muffinsen såg underbara ut!!
    Bakluckeloppis har jag aldrig hört talas om men det låter kul:-)

    Marmeladen jag gör innehåller syltsocker som i sin tur innehåller konserveringsmedel så jag tror det håller länge. Hos oss går det snabbt åt så jag vet ärligt talat inte riktigt HUR länge det håller:-)

    Många kramar

    SvaraRadera
  3. Vad skoj att du ville prova marängfrostingen -jag tycker personligen att det är mycket godare än cream cheese frostingen. :) Ja, den såg lite lös ut och det jag kan tips om är att vispa den jättelänge efter det att du tillsatt sockerlagen teskedsvis. Du kommer verkligen att känns när dne är klar, den tjocknar ännu mera då. Och så är det viktig att forstingen får stå i kylen i minst 30 minuter, annars riskerar den att blir rinnig. En annan sak du kan prova (om du gör om frostingen) är att vispa i karamellfärgen efter det att du vispat i all sockerlag och sedan fortsätta visa i kanske 5 minuter. Då riskerar inte vätskan från karamellfärgen att göra frostingen lös. Hoppas du fattar hur jag menar, annars är det bara att fråga :) kram Linnéa

    SvaraRadera