tisdag 18 maj 2010

Fjösiga dagar

Vissa dagar blir det liksom inte så mkt med. Man hinner knappt med ngt alls men ändå så går tiden... Får det inte att gå ihop! Igår var en sån dag. Vi hade strålande sol med sån värme att man egentligen bara skulle sitta ute och sola eller ta en promenad. Men det kunde jag inte eftersom jag hade en sjuk dotter hemma.

En dotter som så gärna ville bli bättre att hon kvällen innan kommer ner från övervåningen efter att ha legat i soffan och sin säng HELA dagen. Tittar in på toan där jag sitter (man får aldrig sitta ifred!), tittar på mig-blek som ett lakan- och säger; JAG MÅR BRA NU MAMMA...
JAG: Men HERREGUD unge, du är så blek att du ser ut att svimma när som helst!!
Maja; NÄ, det gör jag inte alls det! Smög sig förbi sin moster som nyfiket försökte se hur hon såg ut i ansiktet.

Igår morse var det samma sak. Hon kände att hon mådde bra och ville ha ngt att äta. Allt hon hade stoppat i sig under dagen innan hade kommit upp och jag bestämde att vi skulle ta det lite lugnare denna dag med mat. Men hur som, hon fick i sig en tugga av smörgåsen. Gick en halvtimme och ytterligare 2 tuggor. Jo men det här ser ju ut att funka kommer jag och Maja överens om. Säger att hon kan äta halva mackan och sen ta det lite lugnt. Dricka några klunkar te och se hur det går. Efter att ha ätit HELA mackan, några klunkar te och en del saft så kom verkligeheten i kapp henne...

Om jag inte uppmärksammar henne när hon tycker det så ökar hennes röststyrka. Som denna gången. Hon var tvungen att springa in på toa för att hon mådde dåligt. Hör att hon låter lite där inne, men eftersom jag inte bekräfter hennes läten så hör jag hur det går från 0-10. När jag sen går in och frågar hur det är och hur hon mår får jag höra; UUUUUÄÄÄÄÄHHHHHHH, JAG MÅÅÅÅÅR ILLLLLLA!!!!! därefter alla tårar som går att få fram kom fram... Förklarar och pratar lite med henne för att lugna ner henne.

Efter ytterligare ett tag när hon därefter har mått bra, jag står och lagar mat så säger hon;
Mamma, jag vill också ha mat/middag.
Jag; men Maja, om du mår så dåligt av en smörgås så ska du nog inte äta middag utan du får hålla dig till macka och såna lättare saker så inte magen slår bakut!
Maja; MEN JAG VILL HA MIDDAG!!!
Jag; (Tålamodet borta efter att ha förklarat i 2dgr samt alla andra barn runt omkring som slåss och gnäller) Men ät din jäkla middag då! Jag skiter i vilket. ÄT OCH SPY. Det blir bra det!! HA så skoj!

HERREGUD, vad e jag?? 12 år eller???? Tur att inte barnen hör vad man tänker!!

Efter ett tag;
Maja; Mamma, ett stort leende, när jag är sjuk hemma hos pappaaaa, då..... då brukar jag få MASSA GLASS och ALLT jag vill ha!!
Jag; Jaha, vad mysigt. Då får du se till att äta allt det när du är hemma hos pappa då! (Fortfarande irriterad över att hon tror att jag säger nej till vissa saker bara för att jävlas!!)
Dessa underbara barn!!

Idag är jag hemma med de 2 små. Liiite lugnare än så länge. Solen skiner och jag ska snart åka och träffa en kompis.
BTW så fick jag reda på att min arbetskamrat som hade drabbats av hjärnblödning osv som jag skrev om i ett annat inlägg, hon har gått bort =( Jobbigt!!!

Ajöken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar